5 tips voordat je begint aan je website

Met deze 5 tips gaat je website voor jou werken

Je wilt een nieuwe website voor je bedrijf. Dan is het goed om vooraf een aantal zaken te bepalen. Door antwoorden te vinden op een paar vragen kan er een website gebouwd worden die past bij jouw bedrijf. Wij geven je 5 tips die de basis leggen voor een effectieve website die voor jou gaat werken.

1. Mobielvriendelijk
Tegenwoordig bekijkt het merendeel van de mensen een website het eerst via een smartphone of tablet. Zorg er daarom voor dat je website goed weergegeven wordt op al deze verschillende apparaten. Door gebruik te maken van een Mobile-first strategie krijg je een responsive website. Je website is dan goed te lezen op smartphones, tablets, computers of laptops. Het maakt niet uit vanaf welk apparaat je bezoeker je website bezoekt, je weet zeker dat je site goed leesbaar is en goed functioneert.

2. Doelgroep
Het is belangrijk dat je website de juiste uitstraling heeft die past bij jouw doelgroep. Let daarbij op tekst, uiterlijk en indeling. Bepaal welke doelgroep jij wilt aanspreken. Heb je te maken met de zakelijke of particuliere markt of misschien met beide. Een mooi voorbeeld hiervan is de website van Bert Ritsema Verzekeringen & Hypotheken (bertritsema.nl). Dit bedrijf richt zich zowel op de zakelijke als particuliere markt. Wanneer je de website bezoekt zie je een zakelijke uitstraling die ook aantrekkelijk is voor particulieren, doordat de informatie op de site past bij beide doelgroepen.

Vergeet ook de subpagina’s niet. Deze pagina’s zijn belangrijk om je doelgroep nog beter te kunnen bereiken en daarnaast vergroot je hiermee ook je vindbaarheid in Google.

Bekijk je de website van Zorgbeveiliging Nederland (www.zorgbeveiligingnederland.nl), dan zie je dat de site zakelijk is. Zij willen dan ook vooral de zakelijke markt aanspreken.

Het uiterlijk en de inhoud van je website is van groot belang om de juiste klanten te bereiken.

3. Contactgegevens
De bezoeker houdt van gemak en wil niet een hele website doorzoeken voordat zij contactgegevens vinden. Plaats je gegevens op je site waar ze goed te vinden zijn of waar ze in één oogopslag te zien zijn.

Het is belangrijk om op je website aan te geven op welke manier bezoekers in contact kunnen komen met jouw bedrijf. Wat heeft jouw voorkeur. Vind je het prettiger dat er contact opgenomen kan worden via e-mail, telefonisch, via Whatsapp of bijvoorbeeld een contactformulier.

4. Wat wil jij
Stel jezelf de vraag wat jij wilt bereiken met je website. Wat is het doel. Wil je alleen informatie geven, is het de bedoeling producten te verkopen of wil je misschien meer leads via je website?

Kijk eens op de website van Knalverhuur (www.knalverhuur.nl). Het doel is verhuur van feestartikelen. De website is dan ook op die manier ingericht. Het is duidelijk ingedeeld en de bezoeker ziet meteen een overzicht van de producten en mogelijkheden.

Naast weten wat je wilt bereiken met je website is het ook goed om je af te vragen of je er zelf tijd in gaat steken. Ben jij van plan om bijvoorbeeld wekelijks te bloggen of nieuwsberichten te plaatsen. Heb je vaak nieuwe producten die je kunt toevoegen. Misschien vind je een website met alleen informatie over je bedrijf voldoende. Besluit je om zelf te werken aan je website, doe dit dan zo consequent mogelijk, dan bereik je het beste resultaat.

5. Visitekaartje
Je hoort veel ondernemers zeggen dat hun website hun visitekaartje is. Hier kun je op verschillende manieren naar kijken. Wil jij als ondernemer dat je website er hetzelfde uitziet als je visitekaartje of maak jij van je website een verlengstuk. Het is niet nodig dat je website een exacte kopie is. Juist niet. Durf te kiezen voor een ander ontwerp. Let er wel op dat je gebruik maakt van een aantal herkenningspunten, zodat je huisstijl overeind blijft staan. Neem bijvoorbeeld een onderdeel uit je huisstijl als uitgangspunt, dit kan het logo zijn, een bepaalde kleur uit je huisstijl of een vorm. Vanuit dat punt bouw je verder aan je site.

Een mooi voorbeeld hiervan is Schoonmaakbedrijf Wiebri (www.wiebri.nl).
Het visitekaartje van dit bedrijf is niet hetzelfde als de website. Toch blijft de huisstijl overeind doordat er gekozen is om het logo als uitgangspunt te nemen. Hierdoor is het bedrijf meteen herkenbaar ondanks dat de website anders is dan het visitekaartje.

We hebben je een aantal praktische tips gegeven. Met deze tips krijg jij een duidelijk beeld van wat je wilt bereiken met je website. Er kan nu een website worden gebouwd die je bedrijf versterkt en laat groeien.

Terug